Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ouderschap --- Parents --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Interviews --- Upbringing --- Book --- Edited volume --- Experiences
Choose an application
In dit boek staat de vraag centraal hoe de moeders en vaders in de twee-oudergezinnen van de jaren negentig het, naar eigen zeggen, samen redden. De studie verbindt een pedagogisch met een feministisch machtsperspectief. Aan de hand van het begrippenapparaat 'kapitaal, habitus en strategie' van de Franse socioloog Bourdieu, worden de machtsverhoudingen tussen moeders en vaders in vier typen ouderschapsarrangementen in beeld gebracht. Met een samenvatting in het Engels.
Theses --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Power --- Relationship man and women --- Upbringing --- Relationship parent and child --- Division of tasks --- Oppression of women --- Book
Choose an application
Wat zijn de consequenties van de recente inzichten uit de neurowetenschappen voor het onderwijs? Dit terrein bevindt zich doorgaans buiten het gezichtsveld van onderwijsbestuurders, -begeleiders, leidinggevenden en leerkrachten. Toch kunnen neurowetenschappelijke inzichten van belang zijn voor onderwijs en opvoeding. Dolf van den Berg probeert in dit essay de recentste inzichten op een toegankelijke manier te beschrijven met inbegrip van hun mogelijke betekenissen voor het onderwijs.
Neuropathology --- Educational sciences --- Teaching --- neurologie --- onderwijsfilosofie --- hersenen --- Philosophy --- Brein --- Hersenonderzoek --- Opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijs - Education --- Opvoeding - Upbringing --- Neurowetenschappen - Neurosciences --- Breinonderzoek - Brain research --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De beroemde etnologe Margaret MEAD beschreef het leven op Samoa, een eilandengroep in de Stille Oceaan, vanaf de geboorte tot de drempel van volwassenheid: opvoeding, familieverhoudingen, rivaliteit, gemeenschapsleven, taboes, dans en religie. Uit de resultaten van het onderzoek bleek de relativiteit van het 'universalisme', of hoe het Westers concept van het kerngezin, de Westerse visie op seksualiteit en de in het Westen bestaande pedagogische en psychologische opvattingen, onmogelijk kunnen veralgemeend worden.
Educational sciences --- Ethnology. Cultural anthropology --- Developmental psychology --- Samoan Islands --- #GSDBP --- Antropologie: Samoa --- Samoa --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Girls --- Upbringing --- Societies --- Book --- Adolescence --- Anthropology
Choose an application
In deze studie observeert Veronique Willemart de rol van de verschillende betrokkenen bij de kinderopvang op de overdracht van genderstereotypes bij baby’s en peuters. Ze bekijkt de verschillen in verwachtingen, hoe worden ouders benaderd… Daarnaast schept zij een beeld over de werking van l'Office de la Naissance et de l'Enfance (Waalse tegenhanger van Kind en Gezin), de opleiding tot kinderverzorger. Deze sector is immers in grote mate gefeminiseerd. Mede hierdoor komt zij tot een aantal essentiële vragen: welke genderverschillen bestaan er in de kinderopvang? Met welke stereotypes en vooroordelen worden de kleinste kinderen van jongs af aan mee geconfronteerd? Wat is de rol van de sociale beinvloeding? De studie bevat aanbevelingen en vraagstellingen om met kinderverzorgers aan de slag te gaan om te komen tot een aanpak die leidt tot meer gendergelijkheid in de toekomst.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- Educational sciences --- Wallonia --- Belgium --- Gender --- Gender roles --- Childcare --- Upbringing --- Stereotypes --- Book
Choose an application
Baldadig, beweeglijk, lawaaierig en lui zijn jongens altijd geweest. - Angela Crott Jongens hebben het moeilijk: ze halen lagere cijfers dan meisjes, haken eerder af op school, en volgen een opleiding op een lager niveau. Ook hebben steeds meer jongens ADHD, en ritalin wordt schrikbarend vaak voorgeschreven. Maar volgens historica Angela Crott is er met de jongens van tegenwoordig niets aan de hand, en bestaat ADHD niet. Aan de hand van honderd jaar opvoedingsliteratuur en haar eigen ervaring als onderwijzeres en moeder van twee zoons, schetst Crott onze veranderende samenleving, die typisch jongensgedrag steeds minder waardeert. Jongens hebben geen probleem, wij hebben een probleem met jongens. De eisen die ouders, school en de maatschappij aan jongens stellen doen hun geen goed. Wat hebben jongens wel nodig? Later naar de crèche, stevig ouderlijk gezag, korter en gescheiden onderwijs, en meer begrip voor jongenseigenschappen.
Jongens --- Sekseverschillen --- Opvoeding. --- Age group sociology --- Educational psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Gedrag --- Jongen --- Sekseverschil --- Onderwijs --- Family --- Gender roles --- Boys --- Masculinity --- Nature-nurture-debate --- Education --- Upbringing --- Sexuality --- Socialization --- Friendships --- Book
Choose an application
gezin --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- kindermishandeling --- 433 )* OPVOEDING IN DE PRAKTIJK --- opvoeden --- opvoedingsstijlen --- pedagogiek --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pedagogiek --- Upbringing --- Book
Choose an application
Het boek is gebaseerd op het doctoraal proefschrift van Brewaeys. Daarin wordt de empirische kennis over de psychologische ontwikkeling van DI-kinderen (Donorinseminatie) nagegaan én verrijkt. In de eerste plaats wordt de psychologische theorievorming over lesbisch ouderschap op een rijtje gezet. In het tweede hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van het schaars empirisch onderzoek naar de psychologische gevolgen van DI, ook bij heterokoppels. De situatie is bij die laatste alarmerender, omdat zij meestal het donorschap geheim houden voor hun kinderen. Hoofdbrok van het boek is follow-up studie waarbij 50 lesbische koppels ondervraagd werden op twee momenten. Dit onderzoek is enig in zijn soort in Vlaanderen. Een eerste interview werd gedaan toen hun kinderen tussen 1 en 2 jaar oud waren, een tweede toen ze tussen 4 en 8 jaar oud waren. Met de controlegroepen (heteroseksuele families die een kind kregen op de natuurlijke manier of via DI) werd geen verschil in de kwaliteit van de ouder-kindrelatie vastgesteld. Meemoeders hadden over het algemeen zelfs een betere relatie met de kinderen dan vaders in een heterorelatie. Ook het sekserolgedrag van de kinderen was niet afwijkend.
#PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- Theses --- Educational sciences --- Gynaecology. Obstetrics --- Sexology --- Social psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Heterosexuality --- Homosexuality --- Artificial insemination --- Female homosexuality --- Lesbian motherhood --- Upbringing --- Relationship parent and child --- Thesis --- Socialization --- Book
Choose an application
Is de manier waarop mannen zich gedragen onveranderlijk biologisch bepaald of is mannelijkheid een product van de opvoeding ? Welke rol spelen moeders in de vorming van hun zonen tot mannen ? De auteurs komen tot de conclusie dat bij alle vooruitgang in de opvoeding van meisjes die hun emancipatie ten goede komt, noemenswaardige veranderingen in de opvoeding van jongens uitgebleven zijn. De auteurs belichten exclusief de rol van moeders in die opvoeding.
psychologie van de jongen --- moederfiguur --- gezinsopvoeding --- #GBIB:IDGP --- 159.91 --- 159.92 --- 37.018 --- Developmental psychology --- Social psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational sciences --- Identity --- Masculinity --- Upbringing --- Socialization --- Book --- Relationship mother and child --- Relationship mother and son
Choose an application
gezinspedagogiek --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Colloques --- Colloquia --- Education --- Famille --- Gezin --- Opvoeding --- Child rearing --- -Parenting --- -Academic collection --- #SBIB:316.356.2H5200 --- #SBIB:AGGR --- #GSDBP --- #GBIB:IDGP --- gezin --- Parent behavior --- Parental behavior in humans --- Parent and child --- Parenthood --- Child raising --- Children --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Congresses --- Huwelijks- en gezinseducatie, seksuele educatie --- Development and guidance --- Management --- Training --- Parenting --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Congresses. --- gezinspedagogiek. --- Gezinspedagogiek. --- Academic collection --- gezin - gezinsbeleid --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pedagogiek --- Family --- Motherhood --- Upbringing --- Book
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|